ANSAAR-Forum

Ga terug   ANSAAR-Forum > Islamitische Bewustzijn & Kennis > Islam & Jij (Algemeen)

Islam & Jij (Algemeen) Hoe pas jij de Islam in je dagelijks leven toe? Hoe ga je met anderen om? Hoe zuiver je je ziel van gepleegde zondes? Dit zijn een aantal voorbeelden van topics die je in deze rubriek tegenkomt en nog veel meer!

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 1 januari 2013, 20:23   #1
Ansaar lid

Geslacht: Vrouw
Moslim: Ja
AngelsHeart [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden AngelsHeart [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden AngelsHeart [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden AngelsHeart [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden AngelsHeart [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden AngelsHeart [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden AngelsHeart [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden AngelsHeart [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden AngelsHeart [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden AngelsHeart [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden AngelsHeart [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden
salat istighara

selam,

dit doe ik als ik wil weten of iemand weer sihr doet of iemand oprecht met me is. alles wat je wilt weten maar je moet wel bidden!

Istikhara betekent dat je Allah vraagt om je te leiden naar een juiste keuze. Je vraagt Allah om deze keuze te vergemakkelijken indien het goed voor je is en om je ervan weg te houden indien dit niet het geval is. Ook vraag je Hem om tevredenheid met hetgeen wat voor jou voorbestemd is. De profeet (vrede zij met hem) droeg zijn metgezellen op om istikhara te verrichten voor alle zaken waarover zij een beslissing moesten nemen. Hij (vrede zij met hem) zei tegen hen: “Indien iemand van jullie een beslissing moet nemen, dient hij twee gebedseenheden te bidden en dan dient hij te zeggen…”

--------------------------------------------------------------------------------

In de eerste Rak'ah leest hij/ zij na de Soerah Al-Fātihah, Soerah Al-Kāfirūn, en in de tweede rak'ah, Soerah Al-Ichlās.
Na het gebed leest hij/ zij de tekst van de "Doe'a Istichāra" (smeekbede), en gaat slapen op de Soennah-manier. Dit wil zeggen, met het gezicht richting de qibla (het oosten), liggend op zijn/ haar rechterzijde.
Men kan dan in zijn/ haar droom een teken/ aanwijzing ontvangen.
Het gebed kan/ mag op elk ander moment van de dag of de nacht verricht worden, men kan dan ook het teken/ aanwijzing op een andere manier ontvangen.

Uitspraak van de dua
Allaahoemma innie astakhieroeka bi 3ilmika, wa astaqdiroeka bi qoedratieka, wa asaloeka min fadlika al-3adhziem, fa innaka taqdiroe wa laa aqdir, wa ta3lamoe, wa laa a3lam, wa anta allaamoe al-ghoeyoeb, allaahoemma ien koenta ta3lamoe anna hadhaa al-amra (noem hetgeen waarover je wilt beslissen) khayroen lie fie dienie wa ma3aashie wa 3aaqibatie amrie (of zeg: aadjieliehie wa aadjielieh) faaqdhoerhoe lie wa yassierhoe lie thoemma baariek lie fieh, wa ien koenta ta3lamoe anna haadha al-amra sharroen lie fie dienie wa ma3aashie wa 3aaqiebatie amrie (of zeg: aadjieliehie wa aadjielieh) faasriefoeh 3annie wasriefnie 3anhoe wa aqdoer lie al-gayra haythoe kaana thoemma ardiennie bieh.

Betekenis van de dua
O Allah! Ik zoek Uw Leiding in Uw kennis en kracht in Uw Macht. en ik vraag U om Uw zegeningen, U beschikt over macht, ik niet , U bent Alwetend, ik niet. U bent de Kenner van het ongeziene, O Allah! Als U weet dat deze beslissing (noem hetgeen waarover je wilt beslissen) gunstig is voor mijn islam, mijn leven en voor mij in het Hiernamaals, (of zeg: als het beter is voor mijn huidige en latere noden), bepaal het dan voor mij en maak het gemakkelijk voor mij om het te verkrijgen, en zegen mij ermee. En als U weet dat deze beslissing slecht is voor mijn islam, mijn leven en voor mij in het Hiernamaals (of zeg: als het slecht is voor mijn huidige en latere noden), houdt het dan bij mij vandaan en laat mij er afstand vab nemen. Bepaal voor mij datgene wat goed is voor mij en laat mij tevredenheid in datgene vinden.

--------------------------------------------------------------------------------

Men doet 2 rakaats ( dus als je bid doe je na 2x de salaam, dan lees je de dua op of je zegt het uit je hoofd en vervolgens vraag je Allah subhan wa ta3ela jou om een Teken te geven.
Vervolgens moet je erop vertrouwen dat die Teken uitkomt want Allah subhan wa ta3ela houdt ervan als iemand op Hem vertrouwt.

Soerah Al-Fātihah

Bismi-l-laahi-r-rahmaani-r-rahiem
Al-hamdu li-l-laahi rabbi-l-'aalamien
Ar-rahmaani-r-rahiem
Maaliki yawmi-d-dien
Iyyaaka na'abudu wa iyyaaka nasta'ien
Ihdina-s-siraata-l-mustaqiem
Siraata-l-ladiena an'amta 'alaihim
ghairi-l-maghdūbi 'alaihim wa la-d-daallien
Amien

Soerah Al-Kāfirūn

Qul yaa ayyuha-l-kaafirūn
Laa a'budu maa ta'budūn
Wa laa antum 'abidūna maa a'bud
Wa laa ana 'aabidu-m-maa 'abadtum
Wa laa antum 'aabidūna maa a'bud
Lakum dienukum waliya dien

Soerah Al-Ichlās

Qul huwa-l-laahu ahad
Allahu-s-samad
Lam yalid wa lam yūlad
Wa lam yaku-l-lahū kufuwan ahad

Wat zijn deze Tekenen ?

Allah ou 3elem wat deze Tekene zijn, dat weet alleen Hij maar je moet
het ongeveer zo zien, stel ik wil trouwen , ik weet niet of mevrouw mijn ware is, want ik heb zo mijn twijfels, ik doe het gebed , ik doe de dua, ik vraag Allah subhan wa ta3ela om mij een Teken te zenden.
Vervolgens heb ik geduld en vertrouw ik op Hem .

Dan kunnen deze dingen onder ander gebeuren :

A. Zij is voor mij bestemd en alles valt op zijn plaats, dus familie accepteert het, onze liefde wordt sterker ( jaja op halal wijze ) , etc.

B. Zij is niet voor mij bestemd en ons afstand wordt groter, familie accepteert het bijv. niet, Allah subhan wa ta3ela maakt de afstand tussen mij en haar groter.

Welke zaken kan ik het Isitikhara gebed voor gebruiken?

Alle zaken die toegestaan ( halal ) zijn, dus liefde, werk, een reis, vriendschap, etc.
Haram zaken bijv: ik wil een keuze maken welke bank ik ga overvallen etc. zijn niet toegestaan en zal dit ook niet voor werken.

Ik kan niet bidden, of vrouw is ongesteld kan zij deze dua wel gewoon oplezen zonder gebed ?

Ja, een menstruerende vrouw mag de dua alleen oplezen, Allah subhan wa ta3el weet in welke toestand ze zich bevind.
Ook degenen die niet kunnen bidden mogen deze dua wel alleen oplezen zonder die 2 rakaats maar degene die WEL kunnen bidden MOETEN die 2 rakaats wel bidden.
En degene die dus dit niet kunnen zou ik heel goed nadenken om het gebed wel te leren, want Allah subhan wa ta3ea weet dat dat jij het gebed kunt leren.

Oplezen van de smeekbede van een blaadje
Na het gebed,kan dit?

JA dat is toegestaan.
Deze vraag werd gesteld aan een permanente raad van
wetenschappelijke onderzoeken en fatwas in saudi-arabiė.
Zij antwoorden:

Je mag de smeekbede van de Istikhara uit je hoofd opzeggen of
je mag het ook uit een boek lezen,op dat vlak is de Islam tolerant.
We raden je wel aan om moeite te doen opdat jou hart aanwezig
zou zijn en van nederigheid getuigt tegenover Allah
en wees oprecht in jou smeekbedens.

Muhy Ad-Din An-Nawawi ( moge Allah hem Barmhartig zijn) zei:

Als de dienaar zich in de onmogelijkheid bevindt om te bidden dan verricht
hij de istikhara door middel van de smeekbeden.

Tips

* Heb vertrouwen in Allah ( dus wees overtuigd )
* Heb geduld ( dus kan dagen,weken,maanden etc. duren)
* Ga door met je leven en twijfel niet

Zelfs als je het verkeerd heb uitgesproken weet Allah subhan wa ta3ela dat, maar doe wel je best, en accepteert alles wat op je pad komt.
Gebruik dit alleen voor toegestane zaken anders kan de situatie mischien
wel tegen je keren.
AngelsHeart is offline  
Digg this Post!Bookmark Post in Technorati
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten